FAQ

Meest gestelde vragen (FAQ)

Een algemene vraag over een van de Super B producten? Of wil je meer weten over het laden en ontladen van de lithium-ijzerfosfaat (LiFePO4) accu’s van Super B? Wellicht staat de vraag en het antwoord onderstaand tussen de meest gestelde vragen. (bron: super-b.com)

Staat jou vraag of antwoord hier niet tussen? Of heb je meer uitleg nodig? Geen probleem. De professionals van Duxe Engine Works helpen je graag verder. Ga naar de pagina contact en vul het contact formulier in. Wil je meer informatie over de verzending en betaling van jouw order? Deze informatie vind je op de pagina voorwaarden verzenden en betalen.

Super B lithium accu’s hebben geen specifieke automotive certificeringen. Echter voldoen de accu’s wel aan de UN38.3 normering, die verband houdt met schokken en trillingen tijdens transport.


Nee, dit raad Super B sterk af. Gebruik slechts één type accu per systeem.


Dit is een extra optie die al geïnstalleerd en operationeel is op een aantal grote elektrische voertuigsystemen met parallelle accusystemen. Het geeft de zekerheid dat in geval van een enkele puntfout het resterende deel van de accu energie blijft leveren. Het wordt geactiveerd door extra controle en schakelbedrading en omvat ook een extra niveau van managementcontrolebewaking dat Super B heeft ontwikkeld en kan ondersteunen.


Nee, laders moeten geschikt zijn voor lithium. Accu’s kunnen ook hogere stromen creëren, wat de behoefte aan dikkere kabels benadrukt.


Ingress Protection (IP) beoordelingen.

We raden aan dat de lithium accu’s worden geïnstalleerd op een locatie waar directe toepassing van water wordt vermeden en dat er zeker geen ‘pooling’ van water op enig oppervlak van de accu is. Een afgedekte lade is ideaal, maar hoeft niet volledig te worden gesealed. ‘Tray designs’ moeten maatregelen bevatten om directe blootstelling aan grote hoeveelheden water te voorkomen en ook een afvoersysteem bevatten mocht het onverhoopte gebeuren.

Zoals bij alle accu’s met blootgestelde polen, is het ten zeerste aan te raden waar zoutnevel een mogelijkheid is dat het zich niet rond elektrische verbindingen kan ophopen.

In alle situaties wordt een periodieke visuele inspectie aanbevolen om de integriteit van de lade te controleren.

De Nomia lithium accu’s hebben een IP50-classificatie.
De Epsilon heeft een IP51-classificatie.


De fundamentele veiligheidsregel is dat lithium accu’s met verschillende laadstatussen niet met elkaar mogen worden verbonden. De elektrische isolatie van accu’s in verschillende laadstatussen moet worden gehandhaafd totdat alle modules in het pakket (inclusief de nieuwe vervangende accu) volledig zijn opgeladen. Neem in dit geval altijd contact op met Super B voor technische ondersteuning. Alleen gecertificeerde technici mogen elektrische installaties wijzigen.


De belangrijke factoren moeten overeenkomen met;

  • De accu spanning en minimale en maximale spanningen van het systeem.
  • De accu capaciteit in Ah moet worden afgestemd op het nominale stroomverbruik en de looptijd.
  • De piekontlaadstroom van het systeem moet zorgvuldig worden afgestemd op de accu specificatie, en indien nodig moet een pakket met grotere capaciteit worden gekozen om oververhitting te voorkomen.
  • Het totale gewicht en de afmetingen moeten ook in evenwicht zijn met deze algemene factoren.

Bij hogere temperaturen zal de capaciteit worden verminderd en constante blootstelling zal een toenemende capaciteitsvervaging veroorzaken.

Bij lagere temperaturen zal de impedantie hoger zijn, wat de efficiëntie van laden en ontladen vermindert.

Het BMS (Battery Management System) beschermt het systeem tegen kortstondig gebruik bij hoge en lage temperaturen. Echter is het wel noodzakelijk dat de installatie de lithium accu’s binnen de aanbevolen temperatuur houdt.


Voor de Nomia en Nomada serie is het mogelijk om maximaal 99 accu’s aan te sluiten op de communicatie bus van de BCI/BIB.


Ja een booster is nodig bij EURO 6 motoren. Dit om de spanning en stroom te stabiliseren.


Dit hangt sterk af van de omgeving en het typische energieverbruiksprofiel. Een klein accupakket met weinig capaciteit dat maximaal wordt belast zal meer warmte genereren dan een pakket met grotere capaciteit. (Vraag Duxe Engine Works om advies!)


Elke oriëntatie is mogelijk omdat er geen vrije elektrolyt in zit. Wij raden echter aan dat de terminals rechtop staan, vooral wanneer zijwaarts gemonteerd.


De lithium accu’s moeten op alle 3 de assen van beweging worden belemmerd, zonder dat er een buitensporige enkelpuntsdruk op de versterkte plastic behuizing wordt uitgeoefend.

Dit kan worden bereikt door de accu’s in een ladebasis te plaatsen met schuim met een hoge dichtheid en geïsoleerde bevestigingsstang aan de bovenkant om elke verticale beweging te stoppen. Het is raadzaam om terminals en communicatie-terminals toegankelijk te houden voor periodieke inspectie. In sommige toepassingen is het ook raadzaam om ruimte te laten voor koelluchtstroom.


De huidige generatie accu’s zijn afgeleid van bestaande loodzuur accu’s uit de automotive industrie.

BCI vorm factoren en capaciteiten, zijn schaalbaar zodat grotere pakketten kunnen worden opgebouwd tot complexe fysieke dimensies.


Vanwege de manier waarop de lithium accu’s zijn opgebouwd uit veel interne celblokken, is het erg belangrijk dat deze celblokken tijdens het laden in evenwicht worden gebracht (dwz hetzelfde laadniveau bereiken), anders zouden de totale accuprestaties worden beperkt door het celblok wat de laagste laadstatus is.

Dit balanceren moet zo vaak mogelijk worden uitgevoerd om de algehele capaciteit optimaal te houden en ervoor te zorgen dat alle lithium accu’s in een systeem in gelijke mate bijdragen aan de totale output.


Het complexe SOC-algoritme is door Super B ontwikkeld om een voorspelling te geven van de resterende capaciteit op basis van realtime-metingen in elk van de modules. De nauwkeurigheid van de SOC is zeer goed, maar de lineariteit is gebaat bij regelmatige volledige lading (100% SOC) en celbalancering, en ook bij periodieke ontlading onder 20% waarbij een herkalibratie wordt uitgevoerd op elke module.

Over het algemeen adviseren we in voertuigapplicaties dat de periode van deze herkalibratie tijdens de eerste proeven kan worden bepaald, zodat deze binnen een tijdsbestek kan worden opgenomen naast andere onderhoudsintervallen.

Bij een laag verbruik is het belangrijk op te merken dat de SOC van de accu kan afdrijven. Een regelmatige volledige lading van de accu’s helpt de ‘drift’ te beperken.


Alleen laders met een ‘float phase’ kunnen permanent worden gekoppeld aan lithium ijzerfosfaat accu’s (LiFePO4).

Wanneer de batterijen volledig zijn opgeladen, blijft de lader in ‘floating mode’.


De lithium ijzerfosfaat-chemie (LiFePO4) vertoont t.o.v. andere soorten accu’s geen ‘geheugen’-effect. De capaciteit van lithium accu’s is hierdoor dus 100% bruikbaar. De batterijen moeten echter altijd boven de minimale spanning (> 2,3 V per celblok) blijven om de cellen tegen mogelijke tegenstromen te beschermen. Zodra de accu dit minimumniveau heeft bereikt, mag deze niet te lang op dit niveau blijven en moet zo snel mogelijk worden hersteld naar de normale ‘operationele’ spanning.

Voor de Epsilon is de minimale spanning per cel gedefinieerd op 2,25 V. Voor de Nomia lithium accu’s is dit 2,05 V per celblok.

In geval van diepe ontlading kunnen we de lithium accu soms met een zeer lage stroom herstellen. Het wordt niet aanbevolen om deze handeling zelf uit te voeren. Raadpleeg Duxe Engine Works voor advies.


Ja, er is een kleine zelfontlading met tractie accu’s. De lithium accu’s kunnen maximaal 6 maanden worden opgeslagen zonder opnieuw te hoeven worden opgeladen. Let op: de zelfontlading neem toe bij een hogere opslagtemperatuur (> 45°C).

De tractiebatterijen hebben interne beveiligingselektronica die stroom verbruikt en die, indien opgeslagen, in ‘shelf mode’ moet worden gezet voor een gereduceerde stroomafname.

In alle situaties is het raadzaam om de toestand en de ladingstoestand periodiek te controleren om ervoor te zorgen dat de lithium accu’s niet diep ontladen raken.


Idealiter worden lithium accu’s in 3 fasen opgeladen:

  1. Super B adviseert 0,3C voor een langere levensduur van de accu’s en 1C als maximale laadstroom.
  2. Het is toegestaan om cellenop dit niveau te balanceren totdat deze volledig zijn opgeladen.
  3. Schakel terug naar ‘float charge’ bij 13,8V.

Dit is vergelijkbaar met veel loodzuur laders die normaal 14,4V hebben als een acceptabele rn stabiele spanning in de egalisatiefase.

Afgezien van de laadstroomlimitieten die hoger zijn voor Super B. Voor de rest geldt hetzelfde voor Super B lithium accu’s.


Super B gebruikt alleen het CANopen-protocol. We kunnen klanten ondersteunen bij het koppelen en aanpassen aan verschillende protocollen die ze gebruiken.


Een BMS (Battery Management System) is noodzakelijk voor controle en bescherming tijdens het ontladen en opladen. Het BMS biedt CAN-buscommunicatie voor de accu ‘state of charge’ en alarmen enz. Het kan ook worden gebruikt zonder CAN-businterface met alleen eenvoudige analoge ingangen en uitgangen voor minder complexe systemen.


Voor de Nomia en Nomada serie is het mogelijk om maximaal 99 accu’s aan te sluiten op de communicatie bus van de BCI/BIB.


Elke module is geprogrammeerd met een individueel ID-nummer, b.v. 001. Het BMS kan rechstreeks met elke module op een gedeeld kanaal communiceren.